När det kommer till att starta enskild firma är realiteten att det blir alltmer enklare att starta eget företag i Sverige.
En av anledningarna till detta är att små- och egenföretagare i mycket stor grad är gynnsamma för den totala samhällsekonomin.
Så jämfört med många andra länder har Sverige ett välutvecklat stöd för egenföretagare.
En bransch som sällan omtalas när det kommer till att starta enskild firma är resebranschen, och det krävs en detaljerad kunskap och säregna tillstånd för att kunna starta upp.
Inte bara skall man sälja upplevelser till sina kunder, men också göra det innanför en djungel av byråkrati.
Till skillnad från andra industrier som bara kräver att man har registrerat F-skatt för att kunna starta enskild firma måste man bland annat registrera sig hos Kammarkollegiet.
Utöver detta omfattas driften av paketreselagen, och man måste också påse att man har en så kallad resegaranti som skall täcka ersättning om till exempel ett researrangemang inte kan fullgöras.
När man ansöker om tillstånd att starta enskild firma och driva reseverksamhet måste man uppge en budget till Kammarkollegiet.
Därefter beräknas storleken på din resegaranti, varav det lägsta beloppet är 50 000 kr.
Man kan skaffa resegaranti genom olika kanaler som:
· Betalningsutfästelse från bank, försäkringsbolag eller kreditmarknadsbolag.
· Försäkring hos försäkringsbolaget.
Resegaranti – Undantag
För vissa resor finns det undantag vad gäller resegarantin.
Bland dessa är:
· Resa på under 24 timmar utan övernattning.
· Resa utan vinstsyfte, som är tillfällig för en avgränsad grupp resenärer.
· Resa som bokas av en befintlig kund som ett företag, eller redan har ett affärsreseavtal med dig.
Säljer du däremot resor som är ihopsatta av en researrangör inom EES behöver du inte ha resegaranti.
Och tvärtom, om researrangören inte är etablerad inom EES är resegaranti ett krav.
Hos Konsumentverket hittar du mer information och standardformulär du kan använda för att informera dina kunder.
Skulle du känna dig osäker på hur du går till väga för att starta enskild firma finns det experter som har specialiserat sig på att hjälpa blivande entreprenörer att komma i gång med sin verksamhet genom att starta enskild firma. Enkelt, eller hur?
Reseliv och internet.
Internet och den digitala tidsåldern har lett till stora ändringar i resebranschen.
Då man för inte många år sedan kunde hitta en fysisk resebyrå på varannat gathörn har reseliv industrin i dag hittat sin plats online, där dom flesta använder sig av ett urval av tjänster där dom kan jämföra priser, tider och destinationer.
Detta är absolut en fördel för konsumenterna då resebranschen i helhet traditionellt sett har använt sig av standardiserat marknadsföring.
Som resultat var det svårare för slutkonsumenten att kunna skilja på dom olika aktörerna.
Konsumenterna kan nu på kortare tid söka och leta efter den information de vill ha och de kräver även allt snabbare svar.
Internet erbjuder också större möjligheter att erbjuda skräddarsydda lösningar, vilket blivit vanligt just i resebranschen.
Detta innebär att kunden kan boka hotell, flyg och evenemang via en och samma bokningsportal men från olika leverantörer.
Det har också lett till en hårdare konkurrens bland aktörerna i marknaden, og ger samtidigt dig som konsument större makt.
Förutom konkurrens präglas branschen av homogena tjänster, och en något standardiserad marknadsföring som gör det svårare för konsumenterna att skilja företagen åt.
Detta är något som visat sig bli en utmaning för företagen och speciellt på Internet där nu de flesta researrangörer har sin största försäljning.
Sociala medier.
Att sociala medier har blivit allt mer centralt när det kommer till digital marknadsföring är ingen hemlighet.
Även resebranschen har sett nytta av detta, och en studie från Södertörn Högskola konstaterar att: sociala medier har blivit ett viktigt verktyg för de svenska resebyråerna under de senaste åren.
Det är väldigt viktigt för alla att finnas representerade inom sociala medier.
Den främsta anledningen till detta är för att vara tillgängliga för konsumenterna, sprida reklam och budskap av olika slag.
De som resebyråerna främst vill nå är konsumenter som letar efter information om resor och sedan tidigare köper sina resor på internet.
Sociala medier har inte så stor betydelse för konsumenterna när det kommer till val av inköp av resa.
De som engagerar sig på resebyråernas sociala medier har redan en klar bild över vart de vill resa och hur dom vill resa.
I slutändan är det produkten och priset som styr konsumenternas beslut.
Sociala medier kan dock påskynda inköpet av en resa eftersom det har blivit lättare att ta del av information om resebyråernas utbud, och man kan dessutom på ett bättre sätt ta del av andra konsumenters tidigare erfarenheter.
Så oberoende om du vill uppleva majestätisk natur genom att resa längs Norges kust med Hurtigruten, eller om du vill koppla av med en Weekend i Paris kan du enkelt hitta både priser, recensioner och kommunicera med andra som tagit samma val innan, och på så sett ta din avgörelse baserat på erfarenhet och kunskap.
Summering
Sanningen är att vi i denna artikkel knappt har kommit under ytan på en bransch som kräver att man går i djupet om man skall kartlägga alla säregna regler som den omfattas av.
Inte bara är det en internationell industri, med alla överlappande riktlinjer detta innebär.
Den omfattas också av egna försäkringar och resegarantier som skall ge resenärer ett ekonomiskt skydd och säkerhet.
I kombination med den pågående pandemin med påföljande restriktioner, testkrav och karantänsregler kan man milt sagt säga att det är en komplicerad bransch att starta upp i. Särskilt i dagsläget.
Vare sig om man skall satsa på resor, hotell eller en annan nisch inom reseliv gäller det att man researchar noggrant och sätter sig in i vad som gäller.
Ta gärna hjälp av någon som innehar kunskapen om just detta för att se till att du har dom bästa förutsättningarna för att lyckas.